Rubriky
Auto

Jak ušetřit za pohonné hmoty.

Nárustem cen pohonných hmot si každý položí jednu a zcela logickou otázku. „Kde na to budeme za chvíli brát?“. Ceny benzínu a nafty vystřelily skoro nad neúnosnou mez a kde a hlavně jak ušetřit je tématem nejednoho rozhovoru.

Trh s ropou a ropnými produkty obyčejný smrtelní jen stěží ovlivní. Burzovní trhy s ropu a hlavně plánované odstřižení z východu nám světlejší zítřky jen stěží přinesou.

Nemusíme sedět a nečinně čekat. Právě naopak, ovlivnit kolik naše auto spotřebuje, můžeme hned a jen my samy. Je několik základních pouček a definic, jak jezdit ekonomiky a úspora v naší peněžence za zbytečně „propálené“ pohonné hmoty je více než příjemné.

Jezděte plynule: agresivní jízda plyn- brzda je typ jízdy, při které jasně říkáme naší nádrži lidově „dej autu napít“. Neurvalé sešlápnutí plynového pedálu a vzápětí agresivní brždění, není jen nepohodlné pro řidiče a jeho spolujezdce, ale především tok benzínu z nádrže je neúnosný. Přitom plynulé dojíždění k semaforu s přibrzděním motoru, nám na palubním počítači ukáže příjemnou okamžitou spotřebu, která je rovna nule. A věřte, že zrychlením před semaforem si zelenou opravdu nepřivoláte a časově si nepomůžete. A hlavně jde o bezpečnost vaše i okolí a plynulou jízdou tomu jen přispíváte.

jízda autem

Nevozit zbytečnou váhu navíc. 100kg průměrně zvyšuje spotřebu až o 0,5l. Zdá se vám to hodně? Jistě a většina řidičů po důkladné inventuře v autě zjistí, kolik nepotřebných věcí nás okrádá o naše peníze. Jeden příklad za všechny! Kdo vozí sněhové řetězy i v létě?

Správně nahuštěné pneumatiky zmenšují valivý odpor. Každé auto má předepsaný tlak, který by měl být v našem obutí. Na prvním místě jde o bezpečnost, vždyť přilnavost našeho auta nám zaručuje, že budeme jezdit jen po komunikaci. Ale správný tkat v pneumatikách, má vliv i na spotřebu. Víte, jak často se kontroluje tlak v pneu?

silniční kolony

Nebuďme pohodlní. Zrychlená doba nás naučila jedno, být všude co nejdříve a stihnout za den co nejvíce. A k tomu nám velkou měrou pomáhá právě auto. Nákupy doslova za rohem, si bez tohoto pomocníka už stěží dokážeme představit. A přitom nejezdit, když nemusíme, nám ušetří největší částku za benzín, či naftu. A časově? Nemyslím, že bychom na tom tratili, vždyť věčné kolony a zácpy na komunikací nás možná okrádají o drahocenný čas daleko více. Našemu zdraví tím rozhodně prospějeme daleko více a nakonec zjistíme, že klidná procházka na nákup nás nestresuje tolik, jako ta stejná cesta autem.

Rubriky
Auto

Jízda na elektrickou energii

Tesla je jednou z nejperspektivnějších firem dnešní doby. Jak již pravděpodobně každý ví, nebo alespoň tuší, jedná se o značku elektrických automobilů. Není nijak překvapující, že v poslední době elektrické automobily zažívají boom, i přes to, že mnozí v nich vidí pouze byznys a, co se týče ekologie, kontroverzní záležitost.       

Tesla stanice    

Tato firma vznikla již v roce 2003 a dnes sídlí v Kalifornii v oblasti Silicon Valley. Svým jménem má samozřejmě připomínat známého fyzika Nikola Teslu. Zakladatelem je Martin Eberhard a Marc Tarpenning, ale postupně se k nim přidali také Elon Musk, díky kterém je Tesla všeobecně známá, JB Straubel a Ian Wright. Jejich prvním modelem byla Tesla Roadster, v současnosti v rámci jejich nabídky jsou k dostání tři modely. Pro nejnáročnější zákazníky je to luxusní sedan Model S, SUV Model X a pro běžné zákazníky Model 3. Továrny, které firma vlastní se nachází v Šanghaji a ve Fremontu. Dohromady jsou schopné vyprodukovat až 650 tisíc vozů ročně. Typickým faktem, který se právě s automobily značky Tesal pojí, je jejich instantní zrychlení. Jedná se o jedno z mála aut, která jsou schopná dosáhnout z 0 na 100 km/h za méně než 2 sekundy. Toto zrychlení je možné pouze na speciálně upravených drahách a na běžné silnici jej nedosáhnete, stále je to ale nejvíc, co mohou dnešní auta nabídnout.

elektromobil

      Zajímavostí, která se týká konstrukce těchto stojů je to, že při ní nejsou používány velké bateriové články jako u ostatních, ale obsahují malé lithium-iontové články podobné těm, které jsou používány v běžné spotřební elektronice. Tyto nedisponují některými bezpečnostními prvky, které jsou podle Tesly zbytečné a zatěžující. Takto je jejich výroba rychlejší a jednodušší.

              Pozoruhodný fakt je také ten, že když v roce 2017 zuřil hurikán Irma firma softwarově na dálku vypnula omezení kapacity baterií svých aut, aby tak zvýšila jejich dojezd.

Rubriky
Auto

Auta a ekologie

Auta jsou osobními dopravními prostředky. Primárně jsou využívány k dopravě jednotlivců, párů či rodin. Vhodnější vzhledem k životnímu prostředí je určitě využívat automobily pro dopravu více osob najednou. Když se autem dopravuje pouze jeden člověk, tak zabírá poměrně dost místa na silnici a také je násobně vyšší počet toxinů vypuštěných do ovzduší kvůli dopravě pouze jednoho člověka. Řeší se poměr těchto vypuštěných škodlivých látek na osobu a tento poměr je vysoký při cestování jednotlivců.

žluté auto

Obecně je ve světě snaha omezovat znečišťování životního prostředí, jelikož už se zjistili, že naše planeta je na hraně svých možností. Se znečišťováním je spojena velká řádka neblahých dopadů i na nás lidi. Jeden ze způsobů jak omezovat znečišťování ovzduší je motivace lidí k tomu, aby více využívali hromadnou dopravu ať už se jedná o vlaky, autobusy, tramvaje či metro. Například v Praze je síť hromadné dopravy velmi hustá a je i rychlejší dojet na požadované místo. Tento způsob však není úplně čistý. Ideální způsob dopravy bez emisí je jízda na kole. Dopravování se na kole má i benefit z hlediska zdravotního a tedy nepřímo bojuje s obezitou což je další světový problém, který roste.

rychlé auto

Ovšem ne každý by si mohl dovolit každý den jezdit do práce na kole či městskou hromadnou dopravou. Spousta lidí bydlí ve vesnicích několik kilometrů vzdálených od měst, kde mají stálé zaměstnání, obchody a služby. Tyto vesnice často nejsou propojeny s městem dostatečnou hromadnou dopravou. Lidem z těchto oblastí často nezbývá jiná možnost než jezdit autem. Další lidé, kteří se dopravě osobním automobilem v podstatě nemohou vyhnout jsou lidé pokročilejšího věku, kteří mají třeba problém s nastupováním do autobusu a podobně. Kvůli všech výše zmíněných argumentů má stále smysl investovat do rozvoje osobních automobilů, které budou co nejméně znečišťovat prostředí kolem nás a také zabírat co nejméně místa.